در حال بارگذاری

هنر تولید محتوا: چطور مانند یک حرفه‌ای تولید محتوا کنیم؟

هنر تولید محتوا: چطور مانند یک حرفه‌ای تولید محتوا کنیم؟

هنر نویسندگی: چطور مانند یک حرفه‌ای تولید محتوا کنیم؟
حتی اگر تولید محتوا و نویسندگی جزء توانمندی‌های شما نباشد، توانایی ارتباطی مؤثر چه در بحث‌های مدیریتی و چه در حضور آن‌لاین شما ضروری است. ایجاد یک ارتباط مؤثر در فضای آن‌لاین، از طریق تولید محتوا حاصل می‌شود. تصور کنید: شما میزان مناسبی از زمان و هزینه را صرف توسعه‌ی وب‌سایتی کاربرپسند و زیبا برای شرکت خود کرده‌اید.

درنتیجه انتظار بسیاری دارید که به فروش و توسعه‌ی نام تجاری‌تان منجر شود. اما سوخت اصلی وب‌سایت، محتوای غنی است.

پس از تولید محتوا باید آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی و… توزیع کنید. بله! درست حدس زدید. شما به محتوای عالی نیاز دارید. ممکن است شما نیاز به تصور آنچه گفتیم نداشته باشید. چون همین الان با چنین شرایطی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید و می‌دانید که نمی‌توانید به‌سادگی مهارت‌های نویسندگی را نادیده بگیرید.

چگونه در هنر نویسندگی استاد شویم
البته روش‌های میان‌بر فوری برای اینکه شما یک‌شبه ‌نویسنده‌ای با استعداد شوید، وجود ندارد. تولید محتوا مهارتی است که به تمرین‌های زیاد، تعهد و تلاش مستمر نیز دارد. به‌هر‌حال روش‌های معینی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا خلاقیت و تکنیک‌های نویسندگی‌تان را با زحمتی کمتر بهبود ببخشید و در تولید محتوا استاد شوید.

از جمله‌ی این روش‌ها، برخی استراتژی‌های اصلی و ابزارهای کمکی است:

۱. چرایی نهفته در پس هر بخش از محتوا را دریابید:
فکرکردن درباره‌ی هدف متن به‌سادگی می‌تواند نام تجاری شما را ارتقا دهد. هدف اولیه‌ی شما کمک به خواننده است. خوانندگان شما نباید با این باور که تنها هدف اصلی شما ترقی نام تجاریتان بوده است، متن را بخوانند. محتوای شما باید به‌نحوی کمک‌رسان آن‌ها باشد.

در اینجا اهداف اصلی برای اینکه متن شما پرمحتوا باشد وجود دارد:
برای مخاطب مدنظرتان ارزش‌گذاری کنید. از طریق ارائه‌ی راه‌حل‌ها برای مشکل آن‌ها، راهنمایی برای اینکه زندگی خود را بهبود بخشند، پاسخ به پرسش‌های آن‌ها یا سرگرمی.

ارتباط با مخاطبانتان را گسترش دهید تا دائماً و در درازمدت به‌سمت شما بازگردند.

نام تجاری یا خودتان را برای مخاطبان مدنظر تعریف کنید.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا بیشترین مقالات فرستاده‌شده به روزنامه‌ی نیویورک تایمز را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داده‌اند.

نتایج غافل‌گیر‌کننده بود:
مردم علاقه دارند مقالاتی مبسوط با موضوعاتی هوشمندانه و چالش‌برانگیز را به‌اشتراک بگذارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند مقالاتی را توصیه کنند که احساسات مثبت آن‌ها را برمی‌انگیزاند.

درباره‌ی نام تجاری شما چطور است؟
ترجیحات مخاطبان خود را تجزیه‌و‌تحلیل کنید و سپس محتوا بسازید تا انتظارات آن‌ها را برآورده کرده باشید.

۲. چطور مقالات را خلق و فهرست‌بندی کنیم:
برخی مخاطبان متنی طولانی براساس تحقیقاتی عمیق را ترجیح می‌دهند. اما آن‌ها همچنان می‌خواهند آن متن در قالبی تمیز و برای روخوانی‌ ساده و سطحی تنظیم شده باشد. حتی اگر فهرست‌بندی و چگونگی مقالات مانند قالب‌های متنی تاریخ‌گذشته باشد، آن متون همچنان تأثیرگذار هستند. راز موفقیت در این متون نیاز شما به موضوعی خاص است تا شما را از رقابت با دیگران مجزا کند. پس به‌جای نوشتن مقاله با عنوان «ده فیلم برتر دهه‌ی هشتاد»، چیزی مانند «ده فیلم برتر دهه‌ی هشتاد» را که باید در اکتبر تماشا شود، امتحان کنید.

۳. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید:
اینکه تنها بتوانید محتوای بسیار غنی خلق کنید، کافی نیست. شما باید آن را دردسترس مخاطبان قرار دهید.

می‌دانید که جست‌وجوگر گوگل چگونه کار می‌کند:
شما کلماتی کلیدی را وارد می‌کنید و موتور جست‌وجوگر فهرستی از نتایج را به شما نشان می‌دهد. واضح است که می‌خواهید متن شما در بالاترین رتبه‌بندی ممکن در صفحه‌ی نتایج، برای جست‌وجوی عباراتی که مخاطبان شما اغلب استفاده می‌کنند، یافت شود. در اینجا مسئله‌ی بهینه‌سازی سئو به میان می‌آید. شما نیاز به استفاده‌ی درست کلمات کلیدی در مکانی مناسب دارید؛ بدون اینکه اجازه دهید این کلمات کلیدی بر محتوای شما غلبه کند.

باید همیشه خوانندگان را در اولویت قرار دهید و از اینکه کلمات کلیدی متن شما معنادار است، اطمینان یابید.

۴. پرسشهایی مطرح کنید:
پرسش‌ها در متن عالی هستند؛ زیرا آن‌ها متن شما را تعاملی می‌کنند. زمانی که شما پرسشی مطرح می‌کنید، خواننده آن را در ذهن خود پاسخ می‌دهد. امید است که در بخش نظریات مقاله نیز آن را بنویسد. به‌علاوه پرسش‌ها کنجکاوی ما را برمی‌انگیزانند. این فرصتی بی‌مانند برای شماست تا آن‌ها را به مقاله‌ی دیگر خودتان یا بخش‌های متنی که درباره‌ی پرسش‌های آن‌ها با جزئیاتی بیشتر بحث می‌کند، ارجاع دهید یا به آن‌ها پاسخ دهید.

۵. شخصیت خود را ابراز کنید:
منحصربه‌فردبودن عاملی است که باعث می‌شود متن شما قابل شناسایی باشد. اهمیتی ندارد که شما درحال حفظ‌کردن وبلاگ یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی بوده یا درحال نوشتن کمپین‌های ایمیل هستید. شما باید صدای منحصربه‌فرد خود را بیابید!

متن شما باید فرهنگ سازمانی متمایز گروه شما را دربرگیرد و علامت تجاری شما را قابل تشخیص گرداند.بهتر است ارتباط شما با مخاطبان به‌صورت شخص اول یا دوم باشد؛ انگارکه با آن‌ها مستقیماً صحبت می‌کنید. اضافه‌کردن کمی شوخ‌طبعی و داستان‌گویی و برخی تجربیات زندگی واقعی به محتوا کمک می‌کند که مطلب شما جذاب‌تر باشد.

ابزارهای تولید محتوا شما را نویسنده‌ی کارآمدتری می‌کنند
تا اینجا شما از برخی راهنمایی‌ها برای کمک به دسترسی‌یافتن به مخاطبان مدنظرتان آگاه شدید. حال بیایید به‌واسطه‌ی برخی ابزارها که این فرایند را حمایت می‌کنند، جلوتر برویم.

گوگل ادوردز (Google AdWords) یا برنامه‌ریز کلید‌واژه (Keyword Planner)
این جایی است که شما می‌توانید کلمات کلیدی سئو را از آن دریافت کنید. علاوه بر ایده‌ی کلمات کلیدی، این ابزار به شما فرصتی را برای تنظیم متن کلی می‌دهد. خواهید دید که چگونه فهرستی از کلمات کلیدی می‌تواند اجرا شود. در عین حال می‌توانید کلمات کلیدی خود را به‌وسیله‌ی ترکیب پیشنهادهای مختلف ایجاد کنید.

سرویس خدمات نویسندگی‌ حرفه‌ای (EduGeeksClub)
اگر شما در تولید محتوا برای وبلاگ یا کمپین‌های ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی بروز خودتان به کمک بیرونی نیازمند هستید، می‌توانید از منبعی بیرونی مانند سرویس خدمات EduGeeksClub کمک بگیرید. این سرویس می‌تواند شما را با نویسندگان حرفه‌ای از حوزه‌های مختلف مرتبط کند. پس شما همیشه می‌توانید به خبرگانی تکیه کنید که طبق دستورالعمل مدنظر شما کار خواهند کرد. البته اینجا ایران است و زبان ما فارسی است و قطعاً این ابزار برای ما چندان مناسب نیست. این چند ابزار خارجی را برای نمونه ذکر کرده‌ایم تا مثالی باشد از نحوه‌ی برون‌سپاری تولید محتوا ازطریق نویسندگان و فریلنسرها یا آژانس‌های بازاریابی و تولید محتوا.

وبلاگ Hubspot’s، تولیدکننده‌ی عنوان
عنوان عالی‌، بخش حیاتی در جلب توجه مخاطب است. به‌خصوص زمانی که قرار است در طیف متون آن‌لاین برجسته شود. اگر شما هیچ ایده‌ای برای شروع ندارید، این ابزار به شما نقطه‌ی شروع محکمی می‌دهد. تنها با واردکردن سه اسم مرتبط با متنی که شما می‌خواهید روی آن کار کنید، این برنامه به شما پیشنهادهایی برای عناوین فریبنده می‌دهد.

وبلاگ CoSchedule تحلیل‌گر سرفصل‌های نوشتاری
ممکن است شما هنگام انتخاب از بین چند گزینه برای تیتر، دچار آشفتگی ذهنی بشوید. این ابزار پیش‌بینی می‌کند که هرکدام از این تیترها چگونه به اجرا در خواهد آمد؛ حتی قبل از آنکه متن را انتشار دهید. این وبلاگ ایده‌ی شما را برمبنای انتخاب کلمات و نیازهای عاطفی و قدرت تأثیر موضوع درجه‌بندی خواهد کرد. باز هم می‌گوییم افسوس که نمی‌توانیم از این ابزارها استفاده کنیم. البته امیدوار هستیم که ابزارهای تولید محتوا به‌سرعت در ایران تولید شود. اما اگر قصد تولید محتوا به زبان انگلیسی دارید، این ابزارها به شما کمک خواهند کرد.

آیا شما آماده هستید تا کار روی مهارت‌های نویسندگی و تولید محتوایتان را آغاز کنید؟

راهنمایی‌ها و ابزار پیشنهادی فوق را امتحان کنید و ما را از پیشرفت خود مطلع کنید.

 

هنر تولید محتوا: چطور مانند یک حرفه‌ای تولید محتوا کنیم؟
لطفا به این مطلب رای بدهید

پاسخ دهید