بازاریابی آنلاین بدون استفاده از محتوای باکیفیت و تاثیرگذار امکانپذیر نیست. به عبارت دیگر کسب و کارها برای معرفی خدمات و محصولاتشان و افزایش فروش به نویسنده محتوا یا کپیرایتر نیاز دارند. به همین دلیل کپی رایتینگ در سالهای اخیر، به یکی از مشاغل محبوب و پردرآمد تبدیل شده است. در همین راستا در این مقاله قصد داریم با مفهوم کپی رایتر (Copywriter) و مهارتهای مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفهای آشنا شویم؛ همراه ما باشید.
کپی رایتر کیست و کپی رایتینگ به چه معناست؟
کپی رایتر با هدف تبلیغ و بازاریابی و با استقاده از کلمات، محصول یا خدمت یک کسب و کار را معرفی میکند. کسب و کارها برای موفقیت در فضای آنلاین و پیشی گرفتن از سایر رقبا به کپیرایتر یا همان تبلیغنویس نیاز دارند. یک کپیرایتر حرفهای باید با اصول نویسندگی، سادهنویسی و عنواننویسی آشنا باشد و در حوزه مربوطه اطلاعات لازم و کافی را کسب کند.
کپی رایتر، با توجه به پرسونای مخاطب، ویژگیهای محصول یا خدمت مورد نظر و سایر جزئیات، به شکلی خلاقانه، نویسندگی را با بازاریابی و مارکتینگ ادغام میکند و با نگارش متنهای تبلیغاتی متفاوت و تاثیرگذار، موجب جذب مشتری و افزایش فروش میشود.
تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوای آنلاین
برخی ممکن است کپی رایتر را با نویسنده و تولیدکننده محتوا اشتباه بگیرند. کپی رایتر شخص متخصصی است که با یک شعار تبلیغاتی یا چند جمله کوتاه اما تاثیرگذار موجب افزایش فروش میشود. بنابراین او باید درک درستی از رفتار مشتری داشته باشد و بتواند در کوتاهترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن، کفه ترازو را برای یک کسب و کار سنگین کند.
در مقابل تولید کننده محتوا در فضای آنلاین، باید با نگارش مقالههای مختلفی که با توجه به اصول سئو بهینه شدهاند به کسب و کارها کمک کند تا بهتر دیده شوند.
بازاریابی محتوایی، تولید محتوا و کپی رایتینگ همه بخشهای مختلفی هستند که موفقیت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین را تضمین میکنند.
البته لازم به ذکر است که کپیرایتینگ، بازاریابی و تولید محتوا به فضای آنلاین محدود نمیشود و کسب و کارها در فضای آفلاین نیز از این تخصصها برای معرفی محصولات و خدمات و افزایش فروش خود استفاده میکنند.
مهارتهای کپی رایتر حرفهای : یک کپی رایتر حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
یک کپی رایتر حرفهای باید در موارد زیر دارای تخصص و مهارت باشد:
-
شناخت پرسونای مخاطب
مهمترین مهارت کپیرایتر حرفهای، شناخت کامل مخاطب است. Copywriter برای تاثیرگذاری بیشتر و تولید یک متن تبلیغاتی کاربردی و ماندگار باید مخاطب، رفتارهای او، احساسات و نیازهایش را بشناسد. در همین راستا کپی رایتر باید با جنسیت مخاطب، شغل او، طبقه اجتماعی او، نوع واکنشها، نیازها و انتظارانش آشنا باشد تا بتواند با توجه به همه این جزئیات یک متن تبلیغاتی موثر بنویسد. این متن باید احساسات مخاطب را درگیر کند و در ذهن او ثبت شود؛ طبیعی است که بدون شناخت مخاطب چنین چیزی امکانپذیر نخواهد بود.
-
مهارت نویسندگی
بدون شک یک کپیرایتر حرفهای با اصول نگارش آشنا است و میداند که چطور از کلمات و جملات برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کند.
-
مطالعه، تجربه شخصی و کسب اطلاعات در حوزه مورد نظر
یک کپی رایتر حرفهای تنها در صورتی میتواند به طور موثر با مخاطب ارتباط برقرار کند که با آگاهی کامل نسبت به محصول یا خدمت مورد نظر، برای آن متن تبلیغاتی بنویسد. برای مثال باید با نکات مثبت و منفی محصول، ویژگیها، نحوه کارکرد آن و نقاط قوت و ضعف سایر رقبا آشنا باشد. بدون شک این شناخت بدون مطالعه و آنالیز تخصصی آن کسب و کار و بدون بررسی رقبا حاصل نمیشود.
-
خلاقیت
در دنیای امروز، خلاقیت حرف اول را میزند. بدون خلاقیت نمیتوانیم از رقبا پیشی بگیریم و در ذهن مخاطبان ماندگار شویم.
-
شناخت اصول بازاریابی
بدون شک برای نوشتن متنهای تبلیغاتی باید با اصول بازاریابی آشنا باشیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. بنابراین یک کپی رایتر حرفهای باید برای تاثیرگذاری بیشتر، با اصول بازاریابی آشنا باشد.
کپی رایتر برای نوشتن متنهای تبلیغاتی باید به چه نکاتی توجه داشته باشد؟
یک کپی رایتر حرفهای در تبلیغنویسی به نکات زیر توجه میکند:
- متن تبلیغ باید قانعکننده باشد.
- تبلیغ باید به مهمترین و تاثیرگذارترین ویژگیهای محصول یا خدمت اشاره کند.
- تبلیغ باید اطلاعات کافی را در اختیار مخاطب قرار دهد.
- تبلیغ خوب تبلیغی است که به فروش منجر شود.
- تیترهای تبلیغاتی باید جذاب باشد.
- کلمات استفاده شده در تبلیغات باید ساده و صریح باشد.
دستمزد کپی رایتر
میزان دستمزد کپیرایتر با توجه به تخصص و تجربه او، حیطه کاری و نوع محصول یا خدمت و کسب و کاری که با آن همکاری میکند، بستگی دارد. به عبارت دیگر نمیتوانیم یک محدوده ثابت برای دستمزد کپی رایتر تعیین کنیم. اما در هر صورت امروزه با توجه به افزایش اهمیت تبلیغات، متخصصین کپی رایتینگ میتوانند درآمدهای قابل توجهی داشته باشند.
در حقیقت امروزه به دلیل افزایش رقابت میان کسب و کارها، صاحبان مشاغل برای موفقیت در بازاریابی به متنهای تبلیغاتی موثر و کارآمد نیاز دارند. همین امر موجب میشود که تخصص کپی رایترها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه درآمد بیشتری کسب کنند.
فهرست منابع یادگیری کپی رایتینگ
هیچ تخصصی بدون مطالعه و تمرین حاصل نمیشود. برای موفقیت در کپی رایتینگ باید به طور مداوم مطالعه کرد و به سراغ منابع معتبر و مشهور رفت. در همین راستا در ادامه چند منبع معتبر برای یادگیری کپی رایتینگ را به شما معرفی خواهیم کرد.
- آموزش کپی رایتینگ
- کتاب تبلیغات خلاق (لوک سولیوان)
- کتاب مصاحبه با بزرگان تبلیغات (دنیس هیگینز)
- کتاب آگهی نویسی متقاعدکننده (اندی ماسلن)
- کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی (دیوید اُگیلوی)
- کتاب رازهای تبلیغات (دیوید اُگیلوی)
- آموزش نویسندگی خلاق
- کتاب اصول شکستهنویسی (علی صلح جو)
- کتاب همه نویسندهایم (آن هندلی)
- کتاب یک سال تا نویسنده شدن (سوزان تیبرگین)
- کتاب داستان (رابرت مک کی)
- کتاب همه چیز درباره نویسندگی خلاق (کرول وایتلی/ چرالی شولمن)
- کتاب از نوشتن (استیون کینگ)
- کتاب بهترین قصه گو برنده است (آنت سیمونز)
- کتاب هنر خلاق اندیشیدن (راد جادکینز )
- آموزش بازاریابی و تبلیغات
- کتاب مدیریت تبلیغات (محمود محمدیان)
- کتاب تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات (احمد روستا / علی خویه)
- کتاب روانشناسی تبلیغات(باب ام.فنیس / ولف گانگ اشتروب)
- کتاب اصول بازاریابی (فیلیپ کاتلر)
- کتاب 100 ایده برتر فروش (راجر دالی)
- کتاب مبانی خلاقیت در تبلیغات (ماریو پریکن)
- کتاب طراحی کمپین تبلیغاتی (جیم اوری)
- کتاب 1001 راهکار تبلیغاتی (لوک دوپونت)
- کتاب مبانی خلاقیت در تبلیغات (ماریو پریکن)
- کتاب بازاریابی انگیزشی (رابرت ایمبرایل)
- کتاب پیشنهاد ردنشدنی(مارک جوینر)
در نهایت فراموش نکنید که این فهرست، جامع و مانع نیست و بدون شک در حوزه کپیرایتینگ کتابهای خوب دیگری نیز وجود دارد.
کلام آخر
همانطور که گفتیم؛ کپی رایتر با نگارش متنهای تبلیغاتی به کسب و کارها کمک میکند تا جذب مشتری و فروش خود را افزایش دهند. یک کپی رایتر حرفهای باید علاوه بر مهارت نویسندگی، خلاق باشد، مخاطب را بشناسد و با اصول بازاریابی آشنایی داشته باشد. بدون شک بودجه تبلیغاتی کسب و کارها بدون کمک یک کپی رایتر متخصص هدر میرود و به نتیجه دلخواه منجر نمیشود.
در همین راستا میتوانید برای دریافت خدمات کپی رایتینگ با ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید. کپی رایترهای حرفهای و متخصص ما به شما کمک میکنند تا با افزایش فروش درآمد بیشتری کسب کنید.
علاوه بر این اگر به حوزه بازاریابی محتوایی علاقه دارید، میتوانید سایر مقالات کاربردی ما را در سایت جوهر مطالعه کنید.