آشنایی با نحوه طراحی لندینگ پیج و انواع آن

لندینگ پیج صفحه‌ای است که با یک هدف مارکتینگی و به صورت متمرکز طراحی می‌شود. به عبارت دیگر کاربران به صفحه فرود هدایت می‌شوند و در این صفحه که با توجه به نیاز کاربر طراحی شده و روی یک موضوع تمرکز دارد، با کسب و کار یا محصولات شما آشنا می‌شوند. بنابراین لندینگ پیج یک صفحه مجزا از صفحه اصلی وب‌سایت است و هدف آن آگاهی از برند (brand awareness) و بازاریابی دیجیتال است. در ادامه با مفهوم لندینگ پیج، انواع صفحه فرود و نکات مهم برای طراحی لندینگ پیج آشنا می‌شویم.

صفحه فرود چیست و چرا طراحی لندینگ پیج مهم و ضروری است؟

صفحه فرود صفحه‌ای است که با یک هدف مشخص و دقیق طراحی شده و قرار است یک انتظار مشخص ما را بر طرف کند. برای مثال شما قصد دارید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید و برای این کار به یک لیست ایمیل نیاز دارید؛ می‌توانید برای این کار یک لندینگ پیج طراحی کنید و در آن از طریق یک فرم ایمیل افراد را جمع‌آوری کنید. برای ایجاد انگیزه در کاربر، در ازای دریافت آدرس ایمیل باید یک نیاز او را بر طرف کنید. برای مثال می‌توانید در ازای دریافت ایمیل یک کد تخفیف برای او ارسال کنید. هدف شما ازساخت لندینگ پیج ممکن است دریافت اطلاعات، افزایش فروش، دانلود یک برنامه، ثبت‌نام در خبرنامه و غیره باشد. بنابراین می‌توانید برای هر یک از اهداف بازاریابی خود یک لندینگ پیچ اختصاصی داشته باشید.

طراحی صفحه فرود برای هر کسب و کاری که در فضای آنلاین حضور دارد ضروری و مهم است. علت اهمیت صفحه فرود؛ تاثیر آن در افزایش نرخ تبدیل است. به عبارت دیگر طراحی لندینگ پیج اگر به درستی و طبق اصول انجام شود، از هدر رفتن بودجه تبلیغاتی شما جلوگیری می‌کند. افزون بر این موارد می‌توانید با گرفتن A/B تست، عملکرد هر بخش از صفحه فرودتان را بررسی کنید و در نهایت با طراحی لندینگ پیج کارآمد و حرفه‌ای به هدف بازاریابی خود برسید.علاوه بر این شما می‌توانید بعد از برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ خود که از طریق لندینگ پیج اجرا شده است، میزان موفقیت آن را بررسی کنید و متوجه نقاط قوت و ضعف خود شوید تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشید.

تفاوت لندینگ پیج با وب‌سایت چیست؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که لندینگ پیج دقیقا چه تفاوتی با سایت دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

همه کسب و کارها برای دسترسی به مشتریان خود و بازاریابی آنلاین به یک وب‌سایت نیاز دارند. آن‌ها در سایت خود کسب و کار و خدمات‌شان را معرفی می‌کنند و یا محصولات‌شان را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند. این وب‌سایت از چندین جهت با لندینگ‌پیج تفاوت دارد. در اینجا تفاوت سایت با لندینگ پیج را از 4 جهت بررسی می‌کنیم:

  • تفاوت در کارکرد و هدف

وب‌سایت شبیه یک خیابان با چندین کوچه است که هر کدام به یک مقصد متفاوت منتهی می‌شود؛ اما لندینگ پیج یک کوچه بن‌بست است که صرفا یک مقصد مشخص دارد. به عبارت دیگر سایت شما شبیه دفتر شرکت در فضای آنلاین است و از بخش‌های مختلف مانند درباره ما، معرفی خدمات و محصولات، خبرنامه، بلاگ و سایر موارد تشکیل می‌شود. در مقابل، لندینگ پیج برای ترغیب کاربر به انجام یک هدف از پیش تعیین شده طراحی می‌شود و جزئی از سایت اصلی شما نیست. برای مثال کسب و کارها معمولا برای برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ با یک هدف خاص لندینگ پیج می‌سازند.

آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی: از صفر تا صد
مشاهده مطلب

علاوه بر این، هر سایتی دارای چندین صفحه زیرمجموعه است اما لندینگ پیج مانند سایت پیچیده نیست و در سادگی کامل صرفا در یک صفحه طراحی می‌شود. البته گاهی ممکن است یک صفحه تشکر نیز برای لندینگ پیج طراحی شود که از کابر بعد از انجام CTA تشکر کند. برای مثال زمانی‌که کال‌تو‌اکشن لندینگ پیج، ثبت ‌نام کاربر در خبرنامه است، بعد از پر کردن فرم ثبت نام می‌توان از او در یک صفحه جداگانه تشکر کرد.

  • تفاوت در نوع محتوا

محتوای لندینگ پیج و لحن آن با محتوای سایت تفاوت دارد. در وب‌سایت همه مطالب با جزئیات بیان شده‌اند؛ اما در لندینگ پیج زبان نویسنده بسیار ساده و روان است و در کوتا‌ه‌ترین زمان، اصل مطلب به مخاطب منتقل می‌شود.

  • تفاوت در لینک‌ها

در یک وب‌سایت لینک‌های فراوانی وجود دارد. این لینک‌ها ممکن است کاربر را به سایر صفحات سایت یا صفحات سایت‌های دیگر منتقل کند. اما در لندینگ پیج صرفا یک لینک وجود دارد که مربوط به دکمه فراخوان عمل است.

  • دکمه فراخوان عمل یا CTA

همان‌طور که گفتیم هدف لندینگ‌پیج به واسطه دکمه فراخوان عمل یا Call To Action محقق می‌شود. این درحالی است که در همه صفحات سایت الزاما کال‌تو‌اکشن وجود ندارد. به عبارت دیگر وب‌سایت برای اهداف عمومی و بدون یک نیت خاص و جزئی ساخته می‌شود اما لندینگ پیج برای یک هدف مشخص و جزئی که باید از طریق دکمه فراخوان عمل از سوی کاربر محقق شود، طراحی و ساخته می‌شود.

طراحی لندینگ پیجانواع طراحی لندینگ پیج 

طراحی لندینگ پیج ممکن است با هر هدفی انجام شود. در حقیقت هر کسب و کاری می‌تواند چندین لندینگ پیج با اهداف بازاریابی مختلف طراحی کند. با این حال در اینجا قصد داریم ۵ نوع رایج لندینگ پیج را معرفی کنیم.

  • لندینگ پیج کسب و کار
چرا باید از بازاریابی محتوایی در لینکدین استفاده کنیم؟
مشاهده مطلب

شما می‌توانید برای معرفی کسب و کارتان و یا معرفی خودتان از لندینگ پیج استفاده کنید. به عبارت دیگر می‌توانید با طراحی صفحه فرود، کسب و کار و شغل خود را معرفی کنید. کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی می‌توانند از چنین صفحه‌ای استفاده کنند.

  • لندینگ پیج معرفی و فروش محصول

می‌توانید برای معرفی یک محصول لندینگ پیج طراحی کنید و در نهایت از طریق Call To Action مخاطب را به سایت فروش محصول هدایت کنید.

  • لندینگ پیج رویداد

اگر برگزار کننده رویداد هستید، می‌توانید با طراحی Landing Page، رویداد خود را معرفی کنید و یک فرم ثبت‌نام در داخل صفحه فرود قرار دهید یا کاربر را از طریق CTA به سایت خود منتقل کنید.

  • لندینگ پیج فروش ویژه

می‌توانید با طراحی صفحه فرود یک کمپین فروش ویژه برگزار کنید. این لندینگ پیج به شما کمک می‌کند تا نرخ تبدیل کمپین تخفیف و فروش ویژه خود را افزایش دهید و مشتریان بیشتری داشته باشید.

  • لندینگ پیج دانلود اپلیکیشن

شرکت‌های سازنده اپلیکیشن می‌توانند برای هر یک از اپلیکیشن‌هایشان به طور خاص صفحه فرود طراحی کنند و از طریق این صفحه نرخ دانلود اپلیکیشن خود را افزایش دهند.

  • طراحی لندینگ پیجلندینگ پیج برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران

هدف این لندینگ پیج جمع‌آوری اطلاعاتی است که هر کسب و کاری برای ادامه بازاریابی و فروش به آن نیاز دارد. طراحی صفحه فرود با هدف جمع‌آوری اطلاعات، امکان دسترسی به مشتریان بالقوه را ساده می‌کند و هزینه تبلیغات را کاهش می‌دهد. این اطلاعات که ممکن است شامل ایمیل یا شماره تماس باشد، از طریق یک فرم و با ارائه یک پیشنهاد جمع‌آوری می‌شود.

۵ نکته مهم برای طراحی لندینگ پیج 

  • از قرار دادن هر نوع اطلاعات اضافه و بیهوده در صفحه فرود اجتناب کنید.
  • کاربر باید در اولین نگاه، هدف و موضوع صفحه را متوجه شود.
  • با بررسی و آنالیز صفحه فرود، رفتار کاربران را تحلیل کنید تا در آينده با بهبود اجزای صفحه نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
  • از یک Call To Action واحد در صفحه فرود استفاده کنید. می‌توانید این CTA را در نقاط مختلف تکرار کنید اما هیچ لینک خروجی دیگری نباید وجود داشته باشد.
  • از محتوای متنی و تصویری در کنار هم استفاده کنید تا صفحه فرود جذاب و تاثیرگذاری داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله با انواع صفحه فرود و نکات مهم برای ساخت صفحه فرود آشنا شدیم. برای تولید محتوای لندینگ پیج می‌توانید با کارشناسان ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر تماس بگیرید. علاوه بر این می‌توانید برای آشنایی بیشتر با اصول طراحی صفحه فرود مقاله لندینگ پیج چیست و چرا به آن نیاز داریم را مطالعه کنید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *