در حال بارگذاری
تولید محتوا چیست

تولید محتوا چیست ؟

تولید محتوا چیست و چگونه انجام می شود؟

هر محتوایی اعم ازمتن، تصویر،فیلم، صوت و… که به منظور انتقال مفاهیم در یک وب سایت قرار می گیرد و یا به اصطلاح علمی آپلود می شود محتوا نام دارد فرایندی که به تولید این محتوا می انجامد تولید محتوا می گویند. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و از نظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد مهمترین هدف یک سایت است.

تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست و زمان و هزینه زیادی را می طلبد. اما از یاد نبرید که یک محتوای خوب منجر به این خواهد شد که مخاطب لحظه ای توقف کند ، بخواند ، فکر کند و … به شکلی متفاوت رفتار کند.

محتوا مهمترین اصل پس از طراحی وب سایت می‎باشد که باید مورد توجه وبمسترها و مدیران وب سایتها قرار بگیرد. تولید محتوا با هدفهای متعددی صورت می‎گیرد از قبیل اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی، تبلیغات و … .

امروزه تاکید بیشتر سئو بر تولید محتوا با کیفیت است. تولید محتوای با کیفیت باعث می شود که رتبه وب سایت شما به طور چشم گیری افزایش پیدا کند. برای همین اکثر مدیران وب سایت ها یکی از بخش های خود را به تولید محتوا اختصاص داده اند و سعی می کنند که بلاگ نویسان با تجربه ای را در این زمینه استخدام کنند.

فهرستی از معروف‌ترین نوع محتوا را می‌بینید:

• محتوای متنی

• محتوای تصویری

• محتوای ویدیویی

• محتوای صوتی

• محتوای نرم افزاری

در مقالات دیگر وب سایت جوهر در مورد هریک از این عناوین توضیح داده ایم.

تولید محتوا دو اصل اساسی دارد که دانستن آن به درک مفهوم محتوا کمک شایانی می کند.

• کپی نباشد
• حاوی مطالب (علمی ، فنی و…) معتبر وصحیح باشد.

بطور کلی مهمترین معیار برای کیفیت محتوا، رضایت کاربران سایت و معرفی شما به دیگران است.

در این مقاله از وب سایت جوهر قصد داریم تا دو نکته اصلی در تولید محتوای با کیفیت را بصورت دقیق بررسی کنیم، پیشنهاد می کنیم که این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید.

انتخاب موضوع مناسب

قبل از هرچیز شما باید تسلط کافی در زمینه کاری خود داشته باشید و مطالعات خود را روزانه در سطح اینترنت یا کتاب افزایش دهید. هر آنچه که شما در زمینه کاری خود می دانید و تجربه کرده اید می تواند برای دیگران ارزش زیادی داشته باشد، هرچقدر این نکات ظریف تر و دقیق تر باشند مخاطبین مناسب تری نیز خواهند داشت.

هرچقدر کار تولید محتوا در زمینه کاری شما سخت تر باشد برای شما بهتر است! زیرا رقبای کمتری خواهید داشت.

محتوای عمومی به راحتی در اینترنت قابل دسترسی بوده و منابع زیادی برای دریافت آن وجود دارد. راه ایجاد تفاوت در اینترنت ارائه محتوای تخصصی و ارزشمند است.

به طور مثال :
تا همین چند صد سال پیش “مهندس” واژه ای مستقل و معنادار بود، ولی با گسترش علوم، شاخه های جدیدی به آن اضافه شد تا جایی که اگر از کسی بپرسید رشته تحصیلی تو چیست و بگوید مهندسی بنظر بی معنی می رسد و در سوال بعدی حتما می پرسید چه رشته ای؟ همین مسئله را می توان به سایت های اینترنتی تعمیم داد.

درک موتور جستجو از محتوا

موتور جستجو یک نرم‌افزار است و آنچه از محتوا درک می‌کند با آنچه یک کاربر مشاهده می‌کند متفاوت است. موتور جستجو ممکن است درکی سطحی از معنی کلمه‌ها داشته باشد ولی توانایی درک ارزش، حس، مفهوم و موضوع واقعی نوشته را نمی‌تواند درک کند.

در عوض موتور جستجو می‌تواند حجم کدهای نوشته را محاسبه کند، می‌تواند استفاده از قوانین نگارشی، اشتباه‌های تایپی، وجود منابع و پیوندها به مطالب مرتبط، ساختار فنی محتوا، استفاده از تصاویر مرتبط، مطالب تکراری، و بسیاری نکات فنی دیگر را متوجه شود.

در حقیقت موتور جستجو متن را بر اساس درکی که از نوشته پیدا کند رتبه‌بندی می‌کند. بنابراین تولید محتوایی که هم از دید مخاطب با کیفیت و قابل استفاده باشد و هم از دید موتور جستجو با کیفیت به نظر برسد مستلزم موفقیت در بازاریابی محتوایی و سئو است.

طراحی سایت در کیفیت فنی محتوا، چه تاثیری دارد؟

همان گونه که گفته شد، درک موتور جستجو از محتوا با درک یک انسان تفاوت دارد. بسیاری از آنچه برای یک نرم‌افزار قابل بررسی و تحلیل است، به طراحی سایت مرتبط است.

اگر در مراحل طراحی سایت، پیش‌بینی سئو به عمل نیامده باشد و ساختار تولید کدهای لازم برای نمایش محتوا مطابق با اصول سئو سایت نباشد، اثربخشی محتوا در بهینه‌سازی سایت به حداقل خواهد رسید.

اگر قصد فعالیت برای تولید محتوا برای سایت خود را دارید، نخستین گام مشاوره با متخصصین سئو در گروه بازاریابی جوهر است.

نحوه ارائه محتوا

در بسیاری موارد محتوای مورد نظر شما بسیار اندک است و بیش از چند خط ساده نخواهد بود. در این شرایط ممکن است ارائه آن بصورت متنی، جذابیت زیادی نداشته باشد و یا با توجه به متن کم مورد توجه موتورهای جستجو قرار نگیرد. تغییر در نحوه ارائه و افزودن جذابیت های بصری میتواند کیفیت محتوای شما را افزایش دهد.

محتوای خوب با مخاطب ارتباط برقرار کرده به نحوی که مخاطب احساس می کند با شخص او صحبت می کند تعامل برقرار کرده و به مخاطب ارزش می دهد به نحوی که مخاطب به متن و نگارنده اعتماد کرده و از مشاوره و نظراتش استفاده می کند.
کارشناس تولید محتوا چیزی بسیار بیشتر از یک وارد کننده اطلاعات است! لازم است بدانید، تولید محتوا کار آسانی نبوده و هر کسی نمی تواند مدعی تامین کننده محتوا باشد.

حتی ممکن است کارشناس تولید محتوا، خود ورود اطلاعات به وبسایت را نیز برعهده نداشته باشد. در تولید محتوا باید یک نکته اساسی را مد نظر داشته باشید مخاطب همه چیز است و برای اوست که شما مشغول تولید محتوای سایت هستید. بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتوا است.

صحبت کردن در مورد این اصول خیلی راحت است اما اجرای علمی آن کار بسیار دشواری است که نیاز به تخصص و صرف زمان و هزینه دارد. این درحالی است که متاسفانه بسیاری مجموعه ها بدون در نظر گرفتن این تخصص تولید محتوای سایت خود را به کسانی می سپارند که در شرکت مشغله کمتری دارند و وقتشان آزاد است.

حال آنکه بروزکردن سایتی که هیچ بازدید کننده ای ندارد چه نفعی برای یک شرکت یا سازمان می تواند داشته باشد؟!

در آخر نکاتی در رابطه با تولید محتوا :

هایدی کوهن یکی از متخصصان تولید محتوا به این نظر است که محتواها باید دارای چند خصیصه باشند از جمله:

• مرتبط با هدف مورد نظر
• سازگار با روحیات مخاطب و احترام به آنان
• استفاده از تمام فرمت ها از قبیل عکس، ویدئو و صدا
• خالی از نام تجاری یک سازمان و یا تبلیغات مستقیم
• انتقال دهنده مطالب آموزشی و اطلاعات مفید به خواننده

گروه بازاریابی محتوایی جوهر، مشتاق است که شما با مطالعه مطالب آموزشی بر اندوخته ها و توانمندی های خود بیفزایید.چنانچه دوست دارید تا بیشتر بدانید با گروه مشاوره جوهر تماس بگیرید .

این مطلب از وب سایت های همکاران ما در شرکت های وبسیما و رکاوب تقدیم شد.

پاسخ دهید