آنچه امروز بهعنوان بازاریابی محتوایی مطرح میشود، فقط به کسب و کارهای آنلاین اختصاص ندارد. بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال روشی جدید در بازاریابی است که شما در هر کسب و کاری که باشید، باید از آن استفاده کنید. در این مطلب ما اختصاصاً به لزوم بهکارگیری بازاریابی محتوایی برای مدارس و انواع مؤسسات آموزشی میپردازیم؛ زیرا یکی از دغدغههای اصلی و مهم آنها جذب دانش آموز و تبلیغات برای جذب دانش آموز و هنرجوی بیشتر است و این نوع از بازاریابی برای آنها بسیار راهگشا خواهد بود.
چرا بازاریابی محتوایی برای مدارس ضرورت دارد؟
افزایش تعداد مدارس و آموزشگاههای علمی، هنری، ورزشی و… رقابت در بین آنها را برای جذب دانش آموز افزایش داده است. سطح توقع والدین و دانش آموزان از مدارس و آموزشگاهها نیز در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده است.
مدارسِ امروز دیگر مکانهایی صرفاً آموزشی برای تدریس کتابهای فقط درسی نیستند و به محلی برای رشد چندجانبۀ دانش آموزان تبدیل شدهاند. بهعلاوه افزایش تورم و بهتبع آن کاهش توان مالی مردم و درآمد آنها نیز باعث شده والدین به دنبال مدرسه و آموزشگاهی باشند که فرزندانشان در آنها با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی و یادگیری در زمینههای مختلف علمی و هنری و ورزشی را داشته باشند.
همۀ اینها نشان میدهد که شما بهعنوان مسئولان و مدیران این مدارس و آموزشگاهها باید به صورتی جدیتر و امروزیتر به سمت تبلیغات برای جذب دانش آموز پیش بروید و این کار میسر نمیشود مگر با بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال که امروزه جای بازاریابی و تبلیغات سنتی را تا حد زیادی گرفته است. شما باید بتوانید با تهیۀ محتوای خوب، تصویر درستی از ظرفیتهای موجود در مدرسه و آموزشگاه خود به والدین و دانش آموزان ارائه دهید و آنها را به سمت انتخاب آموزشگاه و مدرسۀ خودتان هدایت کنید.
نگاهی به بازاریابی سنتی مدارس برای جذب دانش آموز
1. پخش بروشور و تراکت در دکهها و سوپرمارکتها و اطراف مدرسه؛
2. دادن آگهی به ماهنامههای تبلیغاتیای که در هر منطقه توزیع میشود.
استفاده از شیوههای سنتیای مثل پخش بروشور و تراکت و دادن آگهی به ماهنامههای تبلیغاتی، دیگر کاربرد چندانی ندارد؛ زیرا این روشها چندان هدفمند نیستند و شما نمیتوانید مطمئن باشید که تبلیغات شما به دست جامعۀ هدف رسیده و به اندازۀ کافی آنها را درگیر کرده است یا خیر.
دقیقاً در همین جاست که بحث تولید محتوا و حضور در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، آن هم به صورت هدفمند، مطرح میشود. درواقع محتوایی که شما دربارۀ مدرسه، آموزشگاه، مهد کودک و… خود تولید میکنید باید اولاً جذاب باشد، ثانیاً تفاوت و برتری شما را در مقایسه با رقبایتان نشان دهد.
شما نیاز به ایدهپردازی خلاق دارید تا بتواند به شما در این مسیر کمک کند. قطعاً بسیاری از ظرفیتها و برتریها در مدرسه و آموزشگاه شما وجود دارد که از دید خودتان پنهان مانده است؛ اما با یک ایدهپردازی خوب و تولید محتوا درخصوص این ایدهها، میتوانید به هدف خود، یعنی جذب دانش آموز و هنرجوی بیشتر دست یابید.
ایده های محتوایی برای تولید محتوا و تبلیغات برای جذب دانش آموز
اگر شما جای والدین دانشآموزانتان بودید، چه اولویتهایی برای انتخاب مدرسه و آموزشگاه فرزندتان داشتید؟
مهمترین گام در تولید محتوا همین است: «درنظرگرفتن نیاز و خواست جامعۀ هدف.»
چند ایده محتوایی که شما را بهعنوان گزینۀ مناسب به والدین معرفی میکند
1. رضایتنامۀ والدین: هیچچیز مثل رضایتنامۀ والدینی که فرزندانشان در مدرسۀ شما بودهاند نمیتواند روی والدین دیگر و تشویق آنها به انتخاب مدرسۀ شما تأثیر بگذارد. سعی کنید در پایان هر سال تحصیلی از والدین دانش آموزان خود بخواهید دربارۀ تجربۀ تحصیل فرزندانشان در مدرسۀ شما مطلبی هرچند کوتاه بنویسند. جمعشدن این رضایتنامهها در کنار هم و ساماندهی نکتههایی که والدین به آنها اشاره کردهاند میتواند به مرور زمان بهترین رزومه دربارۀ مدرسه و آموزشگاه شما باشد. به علاوه اولویتهای والدین را برای شما مشخص میکند و با رعایت بهتر و بیشتر آن نکتهها در جذب دانش آموز بیشتر موفق خواهید بود.
2. رویدادهای مهم در مدارس: در مدرسۀ شما هر ساله چه رویدادهایی برگزار میشود؟ این رویدادها میتواند مسابقههایی در زمینههای علمی، ورزشی، هنری و… یا برگزاری همایشهای دانشآموزی و اردوهای تفریحی باشد. همۀ اینها نشاندهندۀ اهمیتی است که شما به ارتقای سطح کیفی دانشآموزان خود میدهید و آنها را به تلاش بیشتر و داشتن خلاقیت در زمینههای مختلف تشویق میکنید.
تمام این موارد محتواهای خام شما هستند که باید از آنها استفاده کنید. میتوانید با تهیۀ عکسها و ویدئوهای خوب از آنها، به مرور زمان آرشیوی قوی برای مدرسه و آموزشگاه خود ایجاد کنید. تهیۀ این عکسها و فیلمها و توزیع هدفمند آنها در سایت و شبکههای اجتماعی خود، به مرور زمان جذب دانش آموز برای مدرسه و آموزشگاه شما را چند برابر کرده و شما را به مدرسه و آموزشگاه قدرتمند منطقه تبدیل خواهد کرد. این کار نوعی تبلیغات برای جذب دانش آموز نیز محسوب میشود؛ نوعی تبلیغ غیر مستقیم و کاملاً تأثیرگذار.
3. بازتاب موفقیتهای دانشآموزان شما در مسابقات و المپیادها: هرساله در عرصههای منطقهای، استانی، کشوری و… مسابقات و المپیادهای علمی و ورزش و… بسیاری برگزار میشود. اگر دانشآموزان شما در این زمینهها موفقیت و رتبهای کسب کردهاند، این موفقیتها میتوانند ایدههای خوبی برای تولید محتوا و تبلیغات برای جذب دانش آموز جدید باشند. حتی خود مدارس هم با توجه به موفقیتهایی که دانش آموزان کسب میکنند و نیز امکانات آموزشیای که دارند، به مرور زمان بین ساکنان یک منطقه رتبهبندی میشوند. سعی کنید در تولید محتوا و تبلیغات برای جذب دانش آموز به همۀ این نکتهها توجه کنید و از آنها ایده بگیرید.
4. داستانهای مدرسۀ شما: مدرسه باید به همان نسبت که محیطی علمی و آموزشی است، محیطی پر از شادی و نشاط هم باشد تا دانشآموزان را به خود جلب کند. از اتفاقهای جالبی که در مدرسۀ شما رخ داده است سخن بگویید. مدرسۀ خود را به شکل فضایی خشک نشان ندهید. یک محیط صرفاً علمی، با قوانین سفت و سخت آموزشی نمیتواند گزینۀ مناسبی باشد. والدین باید بدانند فرزندانشان در کنار مسائل آموزشی، فضایی با نشاط را تجربه خواهند کرد و از لحاظ روحی نیز تقویت خواهند شد.
از خواندن مطلب « ۵ ایده بازاریابی محتوایی برای مدارس» غافل نشوید و برای دریافت آخرین ایدههای محتوایی برای تبلیغات مدارس و چگونگی تولید محتوا خوب به بخش مشاوره و آموزش گروه بازاریابی محتوایی جوهر پیام دهید.
چگونه بازاریابی برای جذب دانش آموز را در شبکههای اجتماعی مدیریت کنیم؟
شبکههای اجتماعی یکی از جذابترین کانالهای توزیع محتوا هستند که شما بهعنوان مسئولان مدارس و آموزشگاهها میتوانید با هدف معرفی خود، ایجاد ارتباط صمیمی با مخاطبان و افزایش ترافیک سایت از آنها استفاده کنید. در نظر داشته باشید که فقط حضور در شبکههای اجتماعی برای شما مفید نیست. شما باید بدانید چه محتوایی، با چه استراتژی و فرمتی مطلوب مخاطبان هدف شماست. اگر بهتازگی برای مدرسۀ خود صفحۀ اینستاگرام ساختهاید و از نتایج آن راضی نیستید، میتوانید در کارگاههای آموزشی تکنیکهای بازاریابی برای مدارس جوهر شرکت کنید یا با ارسال یک پیام از مشاوره رایگان گروه بازاریابی محتوایی جوهر استفاده کنید.
اینستاگرام محبوبترین شبکۀ اجتماعی در ایران است. به همین دلیل بسیاری از کسبوکارها و مراکز آموزشی و تفریحی از امکانات این شبکه استفاده میکنند. با آنکه میانگین سنی کاربران اینستاگرام در ایران تا مقطع دبیرستان نیز پایین آمده است، اما مخاطبان هدف شما همچنان والدین هستند. بنابراین شما باید ضمن روایت صحیح و بدون اغراق وضعیت مدرسۀ خود، برای ایجاد اعتماد و ارتباط صمیمی با والدین تلاش کنید و از این شبکه بهمنظور تبلیغات برای جذب دانش آموز بیشتر کمک بگیرید.
متأسفانه بسیاری از مدارس در اینستاگرام محتواهای کپی منتشر میکنند. به عبارت دیگر، ایدههای خود را از یکدیگر کپی (نه اقتباس) میکنند. اگر شما هم میخواهید چنین کاری کنید به شما اخطار میدهیم که از این کار منصرف شوید؛ زیرا در این حالت مخاطب هدف شما با دیدن اکانت دو مدرسه، تفاوتها را درک نمیکند و طبیعتاً ارتباط هدفمندی شکل نمیگیرد.
مدرسه و آموزشگاه شما برای جذب دانش آموز در اینستاگرام باید بتوانند لحن و فرهنگ مخصوص به خود را به مخاطبان (والدین و دانش آموزان) منتقل کند. از ریسک نترسید. شبکههای اجتماعی فضایی برای ایجاد صمیمیت با رعایت ویژگیهای یک کسب و کار هستند. شما را به راهاندازی کمپینهای بیهدفی که حتی قابلیت وایرالشدن هم دارند تشویق نمیکنیم. اما در عین حال باید بتوانید در هر جزء از محتوای خود (عکس، فیلم، کپشن، بایوی پیج، پاسخگویی به دایرکتها) اثر و شخصیت مدرسۀ خود را به مخاطب منتقل کنید.
یکی از ویژگیهای اصلی بازاریابی برای جذب دانش آموز در فضاهای آنلاین، هدفمندبودن با قابلیت اندازهگیری است. چیزی که شما در پخش تراکت یا نصب بیلبورد به دست نمیآورید. از این ویژگی نهایت استفاده را ببرید. بهجای استفاده از رباتهای افزایش فالوئر یا خرید لایک و ویو برای پست، به سمت تولید محتوا بروید و مدرسۀ خود را در ریل قطار بازاریابی محتوایی بیندازید.
بیشتر بخوانید » چگونه محتوای جذاب در اینستاگرام تولید کنیم؟
برای انتشار پست در اینستاگرام به چه نکاتی باید توجه کنید؟
1. تقویم محتوا را فراموش نکنید.
همانطورکه داشتن استراتژی محتوا برای اینستاگرام واجب است، تنظیم تقویم محتوا برای تولید و توزیع محتوا نیز ضروری است. پیش از این در مطلب «چگونه برای سال نو در رسانههای اجتماعی، تقویم محتوایی خلق کنیم ؟» دربارۀ نحوۀ ساخت تقویم محتوایی توضیح دادهایم.
آنچه تقویم محتوایی شما را از سایرین متمایز میکند، خلاقیت در انتخاب موضوعات و برگزیدن رویدادهای جهانی است که کمتر مدرسهای به آن توجه میکند. توجه به تولید و توزیع فرمتهای مختلف محتوایی مانند عکس، گرافیک، اینفوگرافیک و ویدیو در تقویم محتوا را از یاد نبرید.
مزیت اصلی تقویم محتوایی ایجاد نظم و استمرار در تولید و انتشار پستها و استوریهاست. بهتر است در هنگام تدوین این تقویمها، کمپینهای موردنظر خود را نیز بیاورید.
اگر میخواهید بسیار ساده حرکت کنید، به شما پیشنهاد میکنیم که در تقویم محتوا، انتظارات خود را برای هر ماه بنویسید. مثلاً با خود بگویید که انتظار دارم با انجام این اقدامات، در پایان ماه 200 فالوئر جدید به دست بیاورم، 10 نفر دایرکت بدهند و دربارۀ شرایط ثبتنام بپرسند و برای هر پست بهطور میانگین 75 لایک بگیرم.
انتظارات و به عبارتی دیگر KPIs، شاخصهایی هستند که میتوانید با آنها کیفیت عملکرد خود را بسنجید. البته در این مسیر باید صبور باشید، دانش کافی دربارۀ شاخصهای کیفیت عملکرد یک اکانت اینستاگرام داشته باشید و منتظر نتایج عجیب در مدتزمانی کوتاه نباشید. اگر از اکانت اینستاگرام خود ناامید شدهاید، شاید یک جلسه مشاوره تخصصی به شما کمک کند. لطفاً تماس بگیرید.
2. در انتشار پست و استوری به زمان و نحوۀ آن توجه کنید.
اگر مدتهاست که ساعت 12 ظهر پستهای خود را منتشر میکنید و از نتیجۀ آن راضی نیستید، وقت آن رسیده که در نحوۀ کار خود تغییر ایجاد کنید. انتشار پست در ساعت مناسب به این معنی است که شما پست خود را زمانی در معرض دید مخاطبان قرار دهید که بیشتر شانس دیدهشدن داشته باشید. براساس آمار، دو بازه زمانی مناسب برای انتشار پست در اینستاگرام وجود دارد. عصرها از ساعت 7 تا 9:30 شب و صبحها بین ساعت 6 تا 7 صبح.
البته این دو بازه زمانی ممکن است با تغییر فصل یا برخی از مناسبتها و روزها تغییر کند، اما غالباً از این الگو تبعیت میکند. به شما پیشنهاد میکنیم از امکانات اکانت بیزنس اینستاگرام استفاده کنید تا بهراحتی دربارۀ ردۀ سنی فالوئرها، جنسیت و ساعات و روزهای بازدید و استقبال کاربران خود اطلاعات کسب کنید.
انتخاب هشتگهای مناسب، افزودن تکنیکهای افزایش سطح تعامل کاربران با پستهای شما، افزودن موقعیت جغرافیایی برای تمام پستها و استوریها و نگارش کپشنهای تعاملی و جذاب را فراموش نکنید. اگر دوست دارید در بالای پستهای شما نام مدرسهتان نیز باشد، میتوانید از طریق ثبت موقعیت در اپلیکیشن فیسبوک و فراخوانی آن در اینستاگرام اقدام کنید. چنانچه دراینباره تلاش کردهاید اما به نتیجۀ دلخواه نرسیدهاید، همکاران ما در گروه جوهر میتوانند به شما کمک کنند. کافی است به ما پیام دهید.
بیشتر بخوانید » ۸ ترفند ناب تولید محتوا اینستاگرام که برندها از آنها استفاده میکنند
3. تبلیغات در اینستاگرام و افزایش فالوئر چطور نباید باشد؟
اگر بهدنبال افزایش فالوئر هستید و با سرچ در گوگل به صفحهای رسیدهاید که افزایش فالوئر واقعی در مدتی کوتاه را به شما تضمین میدهد، لطفاً اندکی تأمل کنید. براساس الگوریتمهای جدید اینستاگرام استفاده از روشهای فیک و رباتها برای افزایش فالوئر، لایک و… نهتنها کمکی به شما نمیکند، بلکه امتیاز اکانت شما را در نظر اینستاگرام بهشدت پایین میآورد؛ حتی احتمال شادُبَنشدن (shadowban) شما بسیار زیاد است.
اگر برای جذب دانش آموز به سمت دیجیتال مارکتینگ آمدهاید، صبور باشید و برای انجام هر اقدامی دانش خود را افزایش دهید و از نظر متخصصان استفاده کنید. تولید محتوا را در رأس کارها قرار دهید و به سمت استفاده از راههای میانبُر غیرواقعی نروید. تولید محتوا و تبلیغات برای جذب دانش آموز اصول خاص خود را دارد. با انجام تبلیغات اصولی بیشترین بازخورد را خواهید گرفت.
اگر میخواهید فالوئر خود را افزایش دهید، ابتدا محتوای خوبی در صفحۀ اینستاگرام خود قرار دهید. سپس با استفاده از تبلیغات مؤثر، خود را به کاربران هدف معرفی کنید. شما میتوانید با برگزاری مسابقههای جالب، علاوه بر افزایش فالوئر، مدرسه و دانش آموزان خلاق خود را نیز به دیگران معرفی کنید. با قدرت اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) میتوانید به اهدافی مانند افزایش فالوئر، افزایش مشارکت کاربران با شما و پروموتکردن کمپینها برسید.
بهتر است برای انتخاب اینفلوئنسر به نوع و ویژگیهای مخاطبانش توجه کنید. موقعیت جغرافیایی و محل سکونت اینفلوئنسر نیز تاحدی مؤثر است. متأسفانه برخی از افراد با خرید اکانت غیرواقعی، خرید فالوئر و لایک خود را اینفلوئنسر معرفی میکنند. باید مراقب این گروه از افراد باشید.
آیدا پورنسب | سمیه شیری |
النا بیلان | گونش کیزلاری |
پانیذ اسماعیلی | مژگان رضایی |
دریزه قرایی | مژده شاهنعمتاللهی |
ساناز آراسته | مونا صیادی |
سارا غدیرزاده | میترا نعمت |
سیامک | نازلی بهزادی |
مریم سا | شبنم شاهرخی |
منبع: صفحه ویرگول نیما شفیع زاده
حدس میزنیم که برای تبلیغات در اینستاگرام، دایرکتهایی دربارۀ تبلیغات انبوه در صفحات پربازدید دریافت کردهاید. میزان اثربخشی این نوع تبلیغات در بسیاری از اوقات پیشبینیناپذیر است. اما اگر صفحات پربازدید مرتبط با حوزۀ کاری خود را پیدا کردید، بهتر است مدتی آنها را فالوو کنید. هر روز تعداد تبلیغات روزانۀ آن پیجها چک کنید. تعداد کامنتهای معنادار و لایکهای واقعی بهسادگی قابل تشخیص است. بعد از درنظرگرفتن موارد فوق، میتوانید به این پیجها تبلیغ بدهید.
اما اگر بهدنبال هدفمندترین شیوۀ تبلیغات در اینستاگرام هستید، تبلیغات اسپانسر اینستاگرام را شدیداً به شما پیشنهاد میکنیم. تبلیغات اسپانسر اینستاگرام، تبلیغات رسمی شرکت اینستاگرام است. شما به ازای دریافت نتیجه به اینستاگرام پول پرداخت میکنید. تبلیغات به مخاطبان هدف شما براساس موقعیت جغرافیایی، جنسیت، ردۀ سنی و علاقهمندی نمایش داده میشود. مثلاً اگر مدرسهای ابتدایی در منطقه 2 شهر تهران دارید، میتوانید دقیقاً مخاطبان ساکن منطقۀ 2 تهران با ردۀ سنی و جنسیت مطلوب خود را انتخاب کنید.
تبلیغات اسپانسر اینستاگرام در ایران تحریم است و با استفاده از تکنیکهای خاصی میتوان آن را انجام داد. برای دریافت مشاوره و شروع تبلیغات اسپانسر اینستاگرام، فقط به ما یک پیام دهید.
تلگرام و واتساپ ابزاری ساده برای روابط عمومی آنلاین مدارس
با آنکه مدارس تلاش میکنند با برگزاری جلسات اولیا و مربیان دربارۀ برنامهها، وضعیت دانش آموزان و مدرسه با اولیا در ارتباط مستمر باشند، اما هنوز مشکلاتی در تشکیل این جلسات یا دورهمیها وجود دارد که ارتباط را سختتر میکند.
ایجاد کانال در تلگرام میتواند روند اطلاعرسانی و ارتباط مستمر با اولیا را بسیار آسان کند. ساخت یک گروه در کنار کانال تلگرام سبب میشود تا فضای پرسش و پاسخ و مشارکت اولیا با مسئولان مدرسه بهسادگی فراهم شود. با آنکه تلگرام در ایران فیلتر است، هنوز تعداد زیادی از کاربران پیامهای تلگرام را چک میکنند. بااینحال شما میتوانید بهجای تلگرام، با استفاده از پیامرسان واتساپ و نسخۀ تجاری این اپلیکیشن گروه بسازید و اولیاء را به آن گروهها اضافه کنید.
تولید محتوا برای تلگرام
انتشار و تولید محتوا برای کانال تلگرام شاید در ظاهر ساده به نظر بیاید، اما وقتی به سراغ سنجش میزان تعامل مخاطبان با محتوا بروید، متوجه خواهید شد که تولید محتوا چندان ساده نیست. بهتر است مانند فعالیت در اینستاگرام، برای شروع تولید محتوا در کانال تلگرام نیز استراتژی، تقویم محتوایی و برنامه دقیقی تنظیم کنید.
بخشی از محتوای مدارس عموماً پیرامون گزارش رویدادهای برگزارشده (مسابقات، اردوها، کلاسهای فوق برنامه و…) است؛ اما روابط عمومی آنلاین باید بتواند ضمن اطلاعرسانی، موجب افزایش آگاهی مخاطب و علاقهمندسازی او به پیگیری فعالیتهای آن سازمان شود.
آپلود فایلهای آموزشی ویدیویی، تولید پادکست، گذاشتن مطالب برگزیده به همراه اینفوگرافیک که بتواند به والدین در ایجاد ارتباط مؤثر با کودکان و نوجوانان و افزایش توانمندی آموزشی آنان کمک کند، بسیار مفید است. استفاده از منابع بهروز برای تولید محتوای بکر و خلاقانه سبب ماندگاری مخاطبان، افزایش اعضا و توزیع محتوا، بدون نیاز به استفاده از شیوههای تبلیغات در تلگرام میشود.
محتوای شما بسیار کاربردی و مفید بود .
خوشحال میشیم نمونه کار موشن گرافیک مجموعه ی ما رو که در حوزه ی تولید محتوای تصویری فعالیت داره مشاهده کنید و نظرتون رو بهمون بگید.
aine.ir
سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.واقعا ممنونم
خواهش می کنم. ممنون از حسن توجه شما
سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد
انگیزه براتون بشه
سلام
من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
https://co10.ir/blog/website/title.html/
حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین